diumenge, 14 de novembre del 2010

LA PISSARA DIGITAL A E.I.

Us presento el meu cas:

Cas: “la pissarra digital en EI”
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén.
Utilització de la pissarra digital per tal d’exposar un nous aprenentatges adquirits a través del treball per projectes amb l’alumnat de P5
Índex Contingut Accés al text
Context general
Experiència en ensenyament Més de 15 anys
Experiència/ nivell d’expertesa en l’ús de TIC Des de fa 10 anys aproximadament. Nivell mig.
Tipus d’escola Pública
Localització del centre Andorra la Vella
Connexió Router ADSL i connexió WIFI
Localització dels recursos tecnològics 2 aules d’informàtica, 10 ordinadors portàtils per poder fer servir a les classes, 6 pissarres digitals (dins les aules d’alguns cursos i una per utilitzar en una aula comú)
Situació socioeconòmica dels alumnes Classe mitja.
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes P5
Àrea/ unitat Multidisciplinar (treball per projectes)
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat - Elaboració d’un mapa conceptual en grup.
- Discussió sobre els aprenentatges més interessants adquirits per a transmetre a d’altres.
- Organització de la informació, cerca de fotos (google i power).
- Entrenament de l’exposició fent la presentació per grups dins de la mateixa aula.
- Exposició a l’aula de 1r

Nivell d’aprenentatge esperat Apropament a l’ús d’un cercador
Ser capaços els alumnes de recapacitar sobre els seus propis coneixements i interrelacionar-los amb els nous aprenentatges.
Ser conscients del que han après i de com ho poden transmetre a altres persones.
Tipus d’activitat Treball per projectes i exposicions amb suport tecnològic
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades Ordinador, Internet , pissarra digital
Raó per la qual la fa servir Apropament a l’ús d’Internet, utilització de la PD com a suport per a una exposició.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar) Treball en grup: escoltar-se, posar-se d’acord.
Exposar aprenentatges i informacions

Dificultats trobades -----------
Ajuda/ col•laboració emprada Col•laboració amb la tutora de P5 per part del coordinador
d’ informàtica. Coordinació amb la mestra de 1r.
Rol del mestre Ajuda a organitzar i sistematitzar tant els coneixements previs com la informació recopilada.
Rol de l’estudiant Col•laborador amb els membres del grup, i “avaluador” del propi aprenentatge.
Resultats
Observacions Activitat molt interessant, ja que normalment no s’utilitza aquest tipus d’exposicions amb alumnes d’EI. Alt nivell de motivació de l’alumnat.
Avaluació de l’aprenentatge
Lliçó apresa per la professora


Entrevistadora: Hola Richard, com a coordinador d’informàtica del teu centre m’agradaria demanar-te que em presentessis una història en relació a l’ús de la tecnologia a l’escola.

Mestre: La veritat és que som una escola bastant ben dotada de recursos (tenim dos aules d’informàtica, 6 pissarres digitals, 10 portàtils per ser utilitzats a les aules amb connexió wifi....) i en els últims dos cursos estem entusiasmats amb les pissarres digitals i les seves aplicacions. El nivell de motivació de l’alumnat amb elles és extremadament alt.

Entrevistadora: Ens pots destacar alguna experiència concreta?

Mestre: Tenim una experiència molt maca amb els alumnes de la classe de P5, els quals van fer servir la pissarra digital (PD) per representar les seves conclusions als alumnes de 1r i exposar el seus coneixements adquirits en el treball per projectes que corresponia a l’estudi dels conills (el nom de la classe)

Entrevistadora: Quins eren els vostres objectius?

Mestre: En teníem diversos: que els alumnes recordessin els coneixements apresos al llarg del projecte, poder decidir entre tots què volíem explicar als alumnes d’una altra classe, escollir les il•lustracions i elaborar els textos, realitzar la presentació de manera ordenada i coherent, propiciar el treball col•laboratiu i valorar Internet com una font d’informació i obtenir imatges en elles per a aconseguir un objectiu.

Entrevistadora: Això sona a un nivell molt elevat, no? Quina era l’experiència prèvia dels alumnes al davant de la PD?

Mestre: Bé, cal dir que a l’escola tenim grups amb pocs alumnes i això facilita la feina. En el cas de P5 érem 15 alumnes acostumats a l’ús de la pissarra digital com a suport de presentacions elaborades per la seva tutora i com a suport a altres activitats diàries.

Entrevistadora: Pots descriure una mica més l’activitat?

Mestre: Abans de la realització d’aquesta activitat, la classe havia treballat el tema dels conills com un projecte. Com a culminació d’aquest es programà un intercanvi traspassant la informació obtinguda de la classe de P5 a la de 1r amb el suport de la pissarra. Es van dedicar diferents sessions: elaboració d’ un mapa conceptual en grup recordant els aspectes més essencials treballats al llarg de l’elaboració del projecte; es va decidir la informació que volíem transmetre a l’altre grup discutint sobre aquells aprenentatges més interessats que havíem fet, es va fer la composició del text explicatiu escollint les fotos més significatives amb l’ajut de Google. Les mestres van fer la presentació en PowerPoint.). Ara només quedava fer l’entrenament de l’exposició fent la presentació per grups.

Entrevistadora: Els alumnes llavors van utilitzar d’una o altra manera recursos com els cercadors de pàgines d’Internet, en aquest cas “Google” i el programa de presentacions PowerPoint i tot això a través de la pissarra.

Mestre: Això mateix.

Entrevistadora: Què creus que han aconseguit els alumnes a partir d’aquest treball?

Mestre: Els alumnes són capaços de recapacitar sobre els seus propis coneixements i interrelacionar- los amb els nous aprenentatges. L’activitat també els ha ajudat a ser conscients del que han après i de com ho poden transmetre a altres persones, de manera que així ajuden a millorar la seva autoestima.

Entrevistadora: Aconsellaries el fer aquest tipus d’activitat a d’altres centres?

Mestre: Per que no, considero que és una activitat molt interessant, ja que normalment no s’utilitza aquest tipus d’exposicions amb alumnes d’ Educació Infantil. Crec que, amb els instruments adequats i l’ajuda necessària, sí que és possible realitzar aquest tipus d’activitat amb èxit. Hem sigut la primera escola pilot.

Entrevistadora: I ja per acabar, pots dir-nos quants anys fa que ensenyes? I quin és el teu domini de les tecnologies i des de quan les utilitzes?

Mestre: Fa més de 15 anys que em dedico a l’ensenyament i crec que tinc un domini mig de les tecnologies i les faig servir des de fa molts anys. Cada curs per a mi és una fita personal, buscant noves idees i maneres d’integrar la tecnologia a l’aula. Tinc ganes de continuar aprenent.

Entrevistadora: Doncs endavant i gràcies per la teva experiència i el teu temps.



LAURA REINOSO ZAMORA

http://laurareinosoz@blogspot.com/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada