divendres, 10 de desembre del 2010

FITXA DISSENY

Disseny de l’activitat
Títol de l’activitat Els deures no són un càstig!
Agents personals i tecnologia mediadora Agents personals:
Mediadors: 5 mestres, un representant de cada cicle. És a dir, un de Maternal, un de 1r cicle, un de 2n cicle, un de 3r cicle i un especialista (en el nostre cas, l’especialista d’educació física). Seran els responsables d’elaborar un Power-point, amb l’ajuda del tècnic en informàtica del centre ,que alhora també és mestra de Maternal B, i l’equip directiu del centre.
Aprenents: els pares dels alumnes de tot el centre educatiu.
Tecnologia mediadora: Internet, el programa de presentació Power-point, Cd’s, programa Nero i la impressora.
Descripció del problema de partença Molts docents creuen convenient matisar per a què serveixen els deures i senten la necessitat de conèixer la transversalitat d’aquests en els diferents nivells educatius de primera ensenyança. També, pensen que pot ser una informació, de gran utilitat, pels pares dels alumnes ja que, sovint, manifesten dubtes entorn del tema dels deures.
Un grup de mestres ha considerat la demanda i és plantegen elaborar un Power-point responent als dubtes dels seus companys i així obtindre una informació més precisa i deixar-ne constància, a totes les aules , a través del Power-point en cd i imprès.
Tipus de problema segons Jonassen: Es tracta d’un problema de presa de decisions, ja que s’ha de triar la informació més adient i enfocada a les demandes concretes dels docents. Es troba emmarcat dins dels problemes de disseny, ja que s’ha d’elaborar un Power-point tenint en compte uns objectius específics.
Trets característics del problema:
- Estructuració: Problema ben estructurat. Sorgeix d’una demanda inicial ben definida, un objectiu conegut i amb un grup restrictiu d’operadors lògics.
- Complexitat: Baixa, ja que impliquen un conjunt restringit de variables.
- Especificitat de camp: És un problema ben situat i contextualitzat. Busquem una solució concreta.
Manera com es planteja el problema El problema ha sorgit a través dels dubtes dels pares, que durant les entrevistes individuals amb els tutors, sempre tenen el mateix neguit: si els han d’ajudar o no a fer-los, com és que hi ha aules que tenen molts més deures que d’altres, quin és el millor moment per fer els deures, quan temps hi haurien de dedicar, quin seria l’ambient ideal per fer-los, que passa si no els entreguen el dia previst,... A partir d’aquests dubtes, els docents de l’escola s’han trobat amb una sèrie de qüestions que els hi agradaria oferir les respostes pertinents i, sobretot, que fossin respostes consensuades pel centre i que totes seguissin la mateixa línia d’actuació.
Context de l’activitat L’escola està situada en una parròquia (poble) d’Andorra. En una parròquia d’uns 13.000 habitants. Es tracta d’una escola del sistema educatiu andorrà. Cada aula està formada per dos mestres tutors, un imparteix en llengua catalana i l’altre en llengua francesa. A cada aula hi ha 2 cursos conjuntament. Hi assisteixen uns 500 alumnes, i el nivell socioeconòmic de les famílies és mig-baix. Actualment, hi ha 3 aules de Maternal A, 5 de Maternal B, 4 de 1r cicle, 6 de 2n cicle i 5 de 3r cicle. A cada aula, la ràtio és d’uns 22 alumnes. Hi treballem uns 50 docents, i unes 20 persones de personal no docent. Disposem d’una aula d’informàtica amb 25 ordinadors amb connexió a Internet, i a cada aula, en tenim un però sense connexió.
L’escola s’organitza a través de comissions i la comissió de deures, s’encarrega d’elaborar un Power-point per donar una informació concisa sobre l’ utilització que se’n fa a cada cicle.
Característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques dels aprenents Com ja he explicat, l’escola disposa d’un plantejament lingüístic en dues llengües. Per això tenim docents diplomats en magisteri i d’altres diplomats per l’IUFM- Institut Universitaire de Formation des Maîtres -. És una escola jove, es va crear fa 25 anys i per això el personal és jove (entre 21 i 50 anys d’edat). Som una escola molt innovadora, amb ganes de treballar i aportant visions actuals de l’ensenyament. Treballem en un ambient molt cooperatiu i ens ajudem entre tots. És un centre molt acollidor, i amb un equip directiu obert a tot tipus de propostes de millora.
Competències especifiques que l’aprenent ha d’assolir Les competències a assolir són:
- Triar la informació essencial i sintetitzar-la.
- Elaborar el Power-point, de manera atractiva, amb la informació pertinent i concisa.
- Conèixer i fer servir com a programa informàtic el Power-point per elaborar el document correctament.
- Buscar per Internet imatges motivadores per incloure-les al Power-point.
- Reflexionar i valorar el treball realitzat.
- Elaborar-lo i gaudir-ne alhora.
Continguts Conceptuals:
- Finalitat dels deures
- Objectius que pretenem per als nostres alumnes
- Tipus/contingut de deures
- Quantitat de deures
- La lectura
- Temporització
- Treball no acabat a l’aula
- La importància dels deures
- El programa Power-Point
- Imatges d’Internet

Procedimentals:
 Elaboració del document i utilització del programa Power-point per a transmetre informació.
 Decidir la informació més rellevant i principal sobre els deures a través dels neguits dels pares i professors.

Actitudinals:
 Interès,curiositat i motivació pel treball
 Responsabilitat de la feina a realitzar
 Respecte de les diferents opinions
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions La comissió pactarà un total de set sessions per dur a terme el projecte, en sessions quinzenals de dues hores de temporització cadascuna. Vegem la previsió per a cada sessió:
1ª sessió: Posar en comú, quines són les demandes, tant per part dels pares com per part dels docents referents als deures. Responent a les preguntes següents: quina finalitat tenen els deures? Quins objectius pretenem per als nostres alumnes? Quins deures posem? Després d’esmentar els diferents punts de vista. Anar redactant en un full, les decisions que es van acordant.
2ª sessió: Seguir amb la mateixa dinàmica i anar responent entre totes, les següents qüestions: quina quantitat de deures és l’adequada? Quins deures són els pertinents a cada nivell o cicle? (per maternal i 1ª ensenyança), Què podem fer per exercitar la memòria a cada cicle, per aportar i/o ampliar informació? Resumirem per escrit, els acords.
3ª sessió: Seguint amb el mateix fil que a les sessions anteriors, ens basarem en: què podem fer respecte a la lectura? Temporització dels deures per cada cicle. Què fem quan ens lliuren els deures o quan no ens els lliuren? I amb les feines que no s’acaben a l’aula, s’han de donar com a deures o no? (diferenciant si és pel ritme lent de treball o perquè l’alumne no ha treballat, s’ha distret, no escoltava,...què fem?). Ho resumirem tot per escrit.
4ª sessió: En aquesta sessió, després de tenir tots els acords escrits sobre paper, sintetitzarem la informació més rellevant i la tornarem a redactar de manera clara i concisa sobre paper.
5ª sessió: Cadascuna agafarà un apartat del treball i buscarà imatges a Internet que siguin atractives i que reflecteixen el que hi ha escrit sobre aquest. Al final de la sessió, es mostraran les diferents imatges que volen incloure en el treball final i s’arribarà a uns acords, si les imatges representen gràficament l’escrit que l’acompanya o no,si seria millor buscar-ne d’altres,...
6ª i 7ª sessió: En aquestes dues últimes sessions, es passarà a la confecció del document amb el programa de Power-point. Totes juntes, l’elaboraran. Primer escriuran el text (amb lletres de diferent tipus, tamany, color, ressaltant els títols,...)i, finalment, inseriran les imatges a cada pantalla. Per acabar el gravaran en un Cd amb l’ajuda del programa Nero.
Fonamentació psicopedagògica D’acord amb els coneixements actuals de la didàctica i de la psicologia de l’educació, aquest cas adopta una concepció constructivista dels processos de desenvolupament i aprenentatge com a marc global per a la planificació de l’acció educativa. L’aprenentatge ha de contribuir a afavorir el desenvolupament personal de l’aprenent en la mesura que faciliti aquest procés de construcció de significats; és a dir, en la mesura que sigui un aprenentatge significatiu. En aquest cas, el contingut és significatiu, tant des del punt de vista de l’estructura interna com des del punt de vista de l’assimilació per part de les aprenents. Aquestes tenen una actitud favorable i això les beneficia per aprendre significativament, estan motivades.
Procediments i criteris d’avaluació L’avaluació es portarà a terme amb l’aprovació per part de tot el claustre i de l’equip directiu. Si sorgeix alguna mena de dubte o d’errada, es podran fer esmenes i modificacions al document, després de consensuar-ho amb la comissió i l’equip directiu i, es reajustarà la informació que no ha quedat clara.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada